Una altra
rondalla en què es reflecteix molt el matriarcalisme i que figura en l’obra “500
històries i llegendes de les terres de Lleida”, de Joan Bellmunt i
Figueras, és “La punta la donzella”. Fa molts anys, una mare
i una filla d’uns dotze anys, les quals eren molt pobres i es dedicaven a
captar, aplegaren a una població i “despertaren la compassió de la
gent, que prou que els donaren socors” (p. 28). A més, “Rodant
rodant van arribar fins aquí i, després de demanar on podrien trobar aixopluc
per la nit que ja s’acostava, els indicaren una cova, coneguda com la ‘font
Joana’” (p. 28). Per tant, no sols mare i filla (perquè el pare ja
havia mort) reben bona acollida, sinó que se’n van cap a una cova (símbol
maternal i matriarcal de recepció). Igualment, apareix un tret molt vinculat
amb la dona i amb lo matriarcalista: la font, d’on brolla aigua i que atorga
vida.
I, com que, “Aquell lloc
es veu que va agradar a mare i filla, (…) l’endemà no continuaren rodant món,
sinó que es quedaren a la ‘font Joana’” (p. 28), o siga, que hi
arrelaren. Aquestes línies empiulen molt bé amb un comentari de Biel Majoral
(mestre universitari i cantautor balear) en l’entrevista “Biel
Majoral: ‘Si escoltàssim la terra no tendríem la capacitat especulativa que
tenim’” (https://www.dbalears.cat/balears/balears/2003/08/06/169101/biel-majoral-si-escoltassim-la-terra-no-tendriem-la-capacitat-especultiva-que-tenim.html), publicat en “dBalears” en
el 2003, quan comentava que, en una terra matriarcal com les Illes
Balears, “La gent, quan construïa, es pensava que això havia de
continuar. Avui la gent se’n va a una finca i diu: ‘Jo faré la casa damunt del
turó, allà on hi ha la millor vista’ i comencen amb la pala i fins que tenen la
casa no s’aturen. La gent d’un temps es feia la casa allà on se sentia millor,
perquè escoltava la terra i ja s’havien assegut a totes les parts de la finca:
la coneixien perfectament”. O siga, 1) que la gent prenia moltes
decisions pensant a llarg termini, no a lo immediat, detall que enllaça amb els
Pobles matriarcals, 2) “escolta” la terra, és a dir, la mare, lo
maternal, la terra on s’ha decidit viure i 3) un bon coneixement del terreny
(detall que va en línia amb la frase “tocar els peus en terra”).
Per això, prosseguint amb el
relat, tot seguit, “Passaren els dies i, a poc a poc, la manyosa mare
anà arreglant la cova, per tal de fer-la més habitable. La noia anava al poble
i, com que era molt bona noia i molt ajudada, sempre estava disposada a donar
un cop de mà a qui fes falta, amb la qual cosa era corresposta de la mateixa
manera” (p. 28). En relació amb aquest passatge de la rondalla,
recorde que, posteriorment al 2013 (però no molt més tard), un capellà em feu
un comentari sobre el tema del 0,7%. Ell convidava, fins i tot, als més pobres
que havien arreplegat de la parròquia, a contribuir-ne als altres amb eixa
part: ja no podien dir que no en tenien per al bé comú. I puc garantir, com ja
escriguí en el 2015, que la solidaritat amb els altres, per exemple, és bona
per al sistema nerviós, que ajuda a dormir millor, a tenir més confiança en més
persones i a estar més optimistes i més esperançats.
Tornant al relat, resulta
significativa la bona relació entre ambdues dones i, a banda, el benefici que
això comportava, de rebot, a la jove: “La gent la tractava amb afecte i
estima, car el seu bon cor s’havia guanyat totes les dones. Avui era una
gallina, demà una barra de pa, l’altre uns cigrons, llenties,… i mil coses més.
El cert
és que, cada dia, d’un o altre, li queia alguna cosa per endur-se a la cova,
que la mare, amb el seu treball, l’havia convertit en una llar” (p. 29). Cal dir que aquesta narració no fou contada
per una dona, sinó per un home, Jesús Reig Franch (p. 29).
Adduirem que, des del meu punt de
vista i, al meu coneixement, com més s’escolta la terra (i més les mares i les dones
de línia matriarcalista), més s’estima la vida i on u viu i no cap cap evasió:
ni fiscal, ni cap a terres llunyanes, ni cap a cultures que es presenten com a
alliberadores o més avançades i que, sovint, són de les que més es miren el
melic i les que més fronteres posen, com ara, a immigrants procedents de terres
explotades econòmicament i exterminades culturalment pel colonialisme (i pel
neocolonialisme) occidental (ambdós, tan units a les cultures patriarcals), i a
tot lo que no vaja en línia amb les seues llengües que, sovint, els seus
parlants i promotors, de manera ufanosa, les presenten com “internacionals” (un
altre signe d’imperialisme).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada