** L'ARQUETIP DEL REI. Un tema molt en nexe amb el simbolisme en rondalles en llengua catalana**
Ahir, entre d'altres coses, viu una qüestió d'Isabel Inés Aranda en relació amb l'arquetip del rei. Afegiré que la paraula "arquetip" té molt a veure amb "(el) model". Llavors, quan em demanà sobre el rei (personatge que eixia en una de les rondalles del dia), li escriguí sobre aquest tema, de què parlarem tot seguit:
"Si consultes en una biblioteca o en Internet, és fàcil que trobes alguna referència en relació amb el tema.
Evidentment, lo que, en aquest article (https://www.estrategiadelaseduccion.com/2012/04/la-esencia-de-la-masculinidad-parte-9-el-arquetipo-del-rey/), fa referència a la masculinitat, és vàlid per a moltes figures femenines que apareixen en rondalles en llengua catalana: reines, princeses, mares que fan el paper d'educadores...
Pensem que, per exemple, una mestra, una monitora, una educadora, una directora... representen la màxima autoritat, encara que siga en un ambient reduït i no precisament polític.
En casa, en una escola, en un grup juvenil, en un orfeó, en una associació...".
De xiquets, hi ha un joc (o bé un personatge, molt sovint, literari o fruit de generacions i generacions, pel qual ens interessem més) o bé, com ara, una activitat de lleure, amb què, molts anys després, encara ens sentim "acompanyats". En el meu cas, era 1) volar un catxirulo (estel), i encara ho és, com a joc preferit, 2) la figura del rei en els contes i 3) jugar amb una cuina.
Com podem veure, en tots tres, cada u de nosaltres és qui governa. I, tocant això, si llegim rondalles tradicionals en llengua catalana, captem, per exemple, aquests trets:
* Es considera positiu que el cap (d'estat, d'un territori més xicotet o d'una casa) siga una persona molt oberta, de bon cor, que afavoresca les relacions entre els súbdits (ciutadans, fills o membres associats) i qui comanda i, igualment, entre ell i els altres;
* el sentit de la justícia i tractar de fer el bé empiula amb bones collites, amb prosperitat, amb noces, amb el naixement de fills i amb absència d'enfrontaments en el territori,
* escoltar els altres es considera positiu, sempre que, a més, no es faça amb intenció de fer mal després,
* el rei (pot ser una dona, una mare, una princesa, una comtessa, etc.), no menysprea els xiquets, ni els jóvens, ni els novells, ni els ancians, ni les dones, ni els que són motiu de marginació, etc., sinó que, fins i tot, els protegeix: relats en què els pares d'un jovenet que es casarà amb la princesa passen a viure en la cort (per decisió reial o, àdhuc, del minyó).
* Com a exemple real, hi ha unes paraules del rei Jaume I en el seu testament: "Amar i protegir totes les persones i el poble; fer regnar la justícia i vetlar perquè els grans no oprimesquen els menuts" (1276).
Avant les atxes.
Una forta abraçada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada