“Damunt
es coll de Morell,
s’hi
fan carabasses blanques.
Maria,
eixanca ses anques
i t’hi
posaré s'aucell” (p. 124).
En relació amb aquesta cançó situada en el coll de
Morell i que publicàrem el 23 de febrer del 2022, en el grup “Cultura
mallorquina”, ens comentaren "Tot això és molt masclista,
Lluís Barberà” (Antònia
Cabot), a qui escriguí que “La majoria de les vegades és la dona qui porta
la iniciativa. (...) Moltes cançons de fa més de cinquanta anys tenen molt de
vocabulari relacionat amb el camp i amb la fauna i són de doble intenció”; “Hi
ha moltes gloses d’aquestes, que, tot i ser un poc masclistes,... s’han
d’esborrar, s’han d’eliminar? Perquè... n’hi ha a cents!!
Que
fossin fetes d’ara, entendria sa crítica, però eren altres moments, altres
èpoques. Fins i tot, hi ha llibres de gloses eròtiques mallorquines: s’han
d’amagar, cremar? No. Això censura, també” (Joan Bauçà Clar), a qui Catalina Capo
escriu “No és censura: és respecte a les dones”; “Eren altres temps i no
es tenia en compte s’opinió de ses dones. Eren gloses per riure” (Àngel Vargas Acosta), a qui Catalina Capo
li plasma “Amb més motiu, s’ha de
tenir respecte. Molt mal fet, si no es tenia respecte. Ara, s’ha de tenir que
hem lluitat molt i no era tothom. Ni molt menys”. Tot seguit, Àngel Vargas Acosta addueix “Jo estic a favor de sa igualtat entre homes i dones. Tan sols feia un
comentari de temps passats. Tenc una filla i tres netes. No puc, ni crec en res
que vagi contra es gènere”. Al
capdavall, Catalina Capo ens comentà “La
meva crítica sincera, com dius tu: són masclistes. Fan oi. Ja sé que és cultura
popular”.
Tocant el tema de si són matxistes, de si caldria
no fer-les públiques o, àdhuc, censurar-les, el 7 d’agost del 2022 em passà pel cap un fet
històric que no es pot dir que no fos cert: durant la guerra (1936-1939), moltes
esglésies i molts monuments foren incendiats, enrunats o, per exemple, es perdé
molt de patrimoni artístic religiós i, a banda, moltíssima documentació. La
meua pregunta és: ¿per què, per exemple, en Alaquàs (l'Horta de València), partint de lo que els
marxistes diuen “coerció extraeconòmica”, no es proposa
una iniciativa legislativa popular (o semblant) amb la intenció de tombar el
palau senyorial (“el Castell”), tenint present que, com dirien els
marxistes i els anarquistes (dos sectors vinculats amb lo patriarcal, mitjançant
el racionalisme, el qual fa mirar més amunt així com també ho faria un místic, en lloc
de primar lo relatiu a la terra on es viu i al matriarcalisme)? ¿No hi havia
desigualtat social aleshores i ens dirien que l’esmentat palau és una part més
d’aquella època tan plena de desigualtats?
I més: ¿cal
fer una mena de patriarcat femení i, així, demostrar que hi ha dones que també
poden? ¿Per què, per exemple, quan ens trobem amb comentaris favorables a l’anarquisme,
com ocorregué el 6 d’agost del 2022, en un escrit que ens feren en Facebook, àdhuc, n'hi ha que ens posa que caldria donar gràcies a aquelles anarquistes que lluitaren per la
igualtat? ¿És que només les persones que estaven vinculades amb alguna agrupació de
lo que, tradicionalment, es diu d’esquerres, d’extrema esquerra o, com ara,
progressistes, hi lluitaven i, per tant, es mereixen un reconeixement? ¡Que fàcil resultaria, per a
moltíssimes adolescents i per a xiques jóvens tenir com a model a imitar persones
de la seua família o de la població (o de la comarca) on viuen, en lloc d’esperar que ho fessen dones
famoses, que haguessen ocupat alts càrrecs de poder, que fossen de renom o, com
ara, promocionades per ajuntaments, fins i tot, de grans ciutats! Aquesta filosofia del voler demostrar no figura en moltíssimes dones catalanoparlants nascudes abans de 1920..., ni en moltíssimes rondalles recopilades en els anys huitanta del segle XX,... o anteriors a 1930, i que formaven part de la cultura popular catalanoparlant.
En aquest
sentit, podem enllaçar aquesta crítica cap a lo que es considera marxisme (i cap a l'anarquisme) amb
una política que empiula molt bé amb els règims partidaris de les dictadures (recordem allò de la dictadura del proletariat, que impulsa el marxisme),
dels totalitarismes: la patriarcalista.
Sortosament,
podem dir que aquest grup és molt minoritari i, a banda, sí que podem vincular
un interés per la terra, per la llengua (ben parlada, ben escrita, per una
depuració, sobretot, de castellanismes innecessaris) amb la cultura i amb el folklore matriarcalistes que tenen a veure amb tot
l’àmbit lingüístic i amb els catalanoparlants que no abracen el misticisme, ni
el racionalisme, ja que ambdós promouen lo patriarcal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada