Uns versos publicats en el llibre "A riures toquen", de Maties Ruiç Esteve (Mislata, 1876-1956), i en què es reflecteix el matriarcalisme. Els exposem amb adaptació ortogràfica i junt amb l'original:
"Lolín té eixa jerarquia
i és, de la casa, el timó
que guia a l'embarcació
al port de l'economia.
¡Cabells verds, u en trobaria!
Altra Lolín, ni picada:
ella està considerada
com una barreta d'or,
sense deixar de ser flor
del gran roser valencià" (p. 63).
No obstant això, per si no n’hi havia prou, en la mateixa nota 8, hi ha un fragment de l’obra “De la Instrucción pública en España”, del pedagog liberal Antonio Gil de Zárate: “Porque, digámoslo de una vez, la cuestión de la enseñanza es cuestión de poder: el que enseña, domina; puesto que enseñar es formar hombres, y hombres amoldados a las miras del que los adoctrina. Entregar la enseñanza al clero, es querer que se formen hombres para el clero y no para el Estado; es trastornar los fines de la sociedad humana; es trasladar el poder de donde debe estar a quien por su misión misma tiene que ser ajeno a todo poder, a todo dominio; es en suma, hacer soberano al que no debería serlo”. A continuació, David Algarra comenta que “Gil de Zárate va influir en la Llei d’educació espanyola de 1857 (Llei Moyano) i va promoure la creació del Cos d’Inspectors d’Ensenyament Primari en 1859.
El que resulta interessant a l’hora de llegir aquests textos del segle XIX, i anteriors, és que es fa patent el pensament de l’elit: quan el percentatge de persones que no sabien llegir era altíssim, llavors escrivien sense embuts. La creació de la instrucció pública va ser un assumpte de l’Estat-nació, ja que les classes populars rebien l’educació del seu entorn més immediat (família i veïns)” (p. 199). I u dels mites que calia transmetre, mitjançant la instrucció pública, era que l'home, des de sempre, havia sotmés la dona i que ell era el timó de la casa i més.
Finalment, comentarem que els versos que hem plasmat ací toquen els peus en terra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada