dimecres, 3 de gener del 2024

"La nit de Matines", recitat de Nadal i maternitat

Bon dia,

En el llibre "Folklore valencià", de Francesc Martínez i Martínez (1866-1946), de 1947, es reflecteix el matriarcalisme, per exemple, quan ix el tema de la maternitat, ací, mitjançant un recitat:

"La nit de Matines, 

la Nit de Nadal,

passava un xiquet 

per baix d'un Portal.


Sa mare li deia

'— Fill meu, ¿vols mamar?'.

'— No, senyora mare,

que tinc de cantar 


una cançoneta

de molta primor

que els àngels li canten, 

al Nostre Senyor'.


Allà, en Betlem, prop la muralla, 

un recent nat viu en la palla;

cada ull té com una estrela

i sa boqueta és una perla.


Jo pense dur-li quatre cosetes

i tinc que fer-li quatre festetes:

'— ¡A sonetes!, ¡toca manetes!'

'— ¡Toca-les, tu, que les tens boniquetes!'.


Una matrona, que era sa mare,

s'agenollava dins l'estable.

Àngel, no, dona em pareixia, 

segons la cara viu que tenia.


També allí estava, junt al pessebre,

un home pobre, pobre i alegre.

Que fóra el pare, jo no creia,

segons la cara viu que tenia" (pp. 140-141).


Les formes genuïnes de diferents paraules que hem vist són "Matines" (en l'original, "Maitines"), "haver de" i, per exemple, "molta finor" (aquesta, en lloc del castellanisme "primor"). A banda, usarem "nounat"; i "comare" (o bé, "llevadora"), ja que "matrona" és com es diu en castellà. 

Afegirem que hui, 3 de gener del 2024, he llegit a ma mare (nascuda en 1943) tots els versos. Quant als sis primers, m'ha comentat:

"— Tot eixe tros, em sona (la mitja part de davant) d'haver-lo sentit quan anàvem a escola a Agustí Alamán".

M'eren familiars els mateixos versos que a ma mare, a qui agraesc la seua generositat. 

Una frase: "Tenir bona ploma".

Una forta abraçada, Bon Nadal i bon any nou. 


Nota per als qui consulten Facebook: D'ara en avant, expose en Facebook publicacions per mitjà d'entrades en blogs i en webs que portem, per a facilitar la difusió de l'estudi sobre el matriarcalisme i per a recopilar a partir de qüestions sobre temes per a la recerca.

El meu correu electrònic és flotant.43@gmail.com.

Gràcies. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada