dissabte, 6 de gener del 2024

Paraules en relació amb els Reis d'Orient, també coneguts com els Reixos

Bon dia de Reis d'Orient, també coneguda per dia dels Reixos, 

A continuació, plasmem unes paraules de Pilar Ortiz De Paz , hui, 6 de gener del 2024, en relació amb comentaris que feien les àvies (o padrines) o bé les mares sobre els Reis d'Orient (també coneguts com els Reixos):

"— I tant!!!! Sobretot, per les festes de Nadal. Recordo que un any em van portar un diploma signat pels tres Reis, en el qual em deien que havia estat molt bona nena i, per tant, em portaven tot el que havia demanat".

Igualment, Nuri Coromina Ferrer ha afegit que "A Torelló(Osona), sempre hem dit els tres Reis de l'Orient. 

A casa els avis paterns, se celebrava només el Tió amb els nets.

Una cançoneta:

'Els tres Reis de l'Orient

porten coses, porten coses.

Els tres Reis de l'Orient

porten coses per la gent'.


Sempre l'hem cantada de petits a casa".

A més, Montserrat Cortadella ens ha plasmat aquestes paraules:

"— Doncs sí: ens feien viure amb molta intensitat. Frase típica: 'Auu, feu bondat que, si no, els REIS no et deixaran res".

A banda, Rosa Rovira ha adduït "Sí. A casa, sí. A pagès, deixàvem un plat a la finestra i ens deixaven alguna rajola de torrons fins que els més petits ens vam assebentar".

En nexe amb aquest comentari, ma mare m'ha dit:

"— Jo me'n recorde que el tio Miguel [, el meu germà major,] que es duia sis anys, em deia 'Mira: jo, esta nit els he vist despenjar-se per una corda com una maroma que havia servit per a despenjar-se pel corral'.

Jo m'ho creia".

Finalment, Lourdes Hernandis ha escrit:

"— Ma uela em contava que, a ella, li portaven una casca caradeta, per dalt redoneta com un rotllo. No hi havia més esdeveniments. 


L'anècdota en la meua familia va ser en l'any 1910. El germa de ma uela tenia la dona eixida de compte, ell va posar una sària en la finestra. Com també era bromista, la gent li deia 'Xe, què esperes molt dels Reis?'. 'Un xiquet', responia. I això tingué: un xiquet".

Agraesc la generositat de les persones esmentades. 

Una frase: "Tira més un pèl de figa que una maroma de barco".

Una forta abraçada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada